onsdag 23 april 2008

Syndabockarnas tid!

Den sista tiden har biodrivmedel som etanol fått skulden för att världen svälter och att maten blir dyrare. Brittiska och tyska ministrar vill helt plötsligt sluta med biodrivmedel. Kan det vara så enkelt, eller ska vi backa ett steg?

Under 90- och 2000 talen har vi ganska enhälligt pekat ut den rika världens jordbrukssubventioner som en av de viktigaste orsakerna till att u-ländernas jordbruk inte klarar sig. Subventionerat amerikanskt och europeiskt ris, vete, majs mjölkpulver och socker m.m. har tvingat många i tredje världen att överge landsbygden för att jordbruket inte går att försörja sig på. Världsmarknadspriset har satts av den rika världens subventioner.

Självklart så leder det till stora problem bland världens fattiga när matpriserna stiger. Men lösningen på det kan inte vara att väst fortsätter att sätta ett lågt pris via jordbrukssubventioner, det kommer inte att leda till någon utveckling av t.ex. de afrikanska jordbruken.

Det finns ingen brist på jordbruksmark i världen än så länge. Marken räcker inte till att ersätta all oljeanvändning i världen, men den räcker både till att mätta hela världens befolkning och till mera biobränsle än vi använder idag.

Svält är ett fattigdomsproblem. Den dag jordbruksmarken börjar ta slut får vi fundera på hur vi bäst använder den. Bränsleproduktionen är inte nödvändigtvis den sämsta användningen av jordbruksmark. Köttproduktion kräver mycket mark till foderspannmål samtidigt som djuren själva släpper ut mycket växthusgaser.

De som nu kritiserar biobränslen, vad vill de göra åt klimatkrisen, kan man undra? För det är världens fattiga som drabbas värst av ett ändrat klimat. Debatten om etanol, är den bara en ursäkt för att inte vilja göra någonting?

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller du inte med om att det har gått väl fort med etanol i Sverige. På grund av MP, med att satsa stora pengar på att kräva etanolpumpar på bensinstationerna och alliansens miljöbilspremie. Tänk om vi i stället kunnat öka inblandningen av etanol i bensinen, låtit bli miljöbilspremien och i stället satsat på kollektivtrafik, järnvägsutbyggnad och produktion i stället.
Produktion i stället för konsumtion. Produktion av biogas, biobränsle, utbyggnad av fjärrvärme, fjärrkyla och mottryckskraft.
Bäst miljö får vi med hjälp hjärnan och inte när vi styr med hjärtat.