fredag 1 september 2006

Deutchland och borgerliga vårdnadsbidrag

Tyskland har nog inga vårdnadsbidrag. Men deras bidragssystem påminner om hur jag kan tänka mig att ett vårdnadsbidrag kommer att fungera.

Tyskland har sambeskattning, om jag inte fattade fel (familjens inkomst läggs ihop och beskattas som en). Om mannen har ett högavlönat jobb så kommer det inte att vara lönt att kvinnan arbetar (eller tvärtom).

Nästan alla bidrag till familjen är behovsprövade (jag misstänker att bidragssystemen skiljer sig åt mellan de olika delstaterna i Tyskland). Om man lever lite fattigare, är arbetslös och kanske till och med bostadslös så är ett barn en jättebra inkomstkälla.

Jag tyckte mig se att för den tyska medelklassen så var barn en ekonomisk och social uppoffring. Många familjer verkade tycka att ett barn var lagom. Det finns inte mycket dagis, från 3-årsåldern kanske man kan få kommunal barntillsyn fyra timmar per dag. Så skaffar man barn och tillhör medelklassen så måste den ena föräldern vara borta från arbetsmarknaden i 3-4 år minst.

Men i fattigare familjer, kanske särskilt invandrarfamiljer där kvinnan tycker det är svårt att få ett vettigt jobb verkar barn vara lite av en alternativ karriärväg.

Ett vårdnadsbidrag i Sverige skulle nog också bli lite av ett alternativt försörjningssätt. Min spådom är att det i störst utsträckning skulle utnyttjas av familjer i storstädernas fattiga förorter och av folk i mindre samhällen och på rena landet. Sedan beror det ju på hur ett eventuellt bidrarg utformas och hur det påverkas av andra bidragssystem m.m. Ett vårdnadsbidrag kommer definitivt inte att gynna jämställdheten i familjen.

Inga kommentarer: